Concerten in verschillende gedaanten
In de 18de eeuw probeerden componisten hun muziek op zoveel mogelijk plaatsen uit te voeren. Soms dwongen de lokale omstandigheden hen om de oorspronkelijke bezetting aan te passen. Zo voegde Bach ergens tussen 1717 en 1720 twee gambapartijen toe aan een ouder concert voor twee altviolen, cello, contrabas en basso continuo, omdat zijn broodheer in Köthen dat instrument bespeelde. In 1721 stuurde Bach de nieuwe versie met vijf andere concerten naar de markgraaf van Brandenburg. Vandaag hoort u het origineel van dit zesde Brandenburgse Concert. Van het vierde Brandenburgse Concert verving Bach jaren later in Leipig de vioolsolo door een klavecimbelpartij om zelf als toetsenist te kunnen schitteren.
De serie Passie voor Bach is een co-productie van Phion, Orkest van Gelderland & Overijssel en Wilminktheater en Muziekcentrum Enschede. Aangevuld met vioolsoliste Carla Leurs en klavecinist en organist Pieter Dirksen, die tevens de muzikale leiding heeft.