Boban Benjamin Braspenning
Boompje Beestje wo 26 feb | 20:15 uur Cabaret | Dyka Vestzaktheater € 19,50Kersvers cabarettalent speelt show over woningnood
Boban bestormt de theaters met 'Boompje, Beestje', een muzikale cabaretshow over woningnood.
Boban schreef deze voorstelling (geheel in stijl) vanuit zijn studentenkamer, waar hij noodgedwongen is blijven hangen. Daarom duikt hij – namens de pechgeneratie – in de wereld van de woningmarkt. Dat doet hij met piano, gitaar en een geestige gedachtegang. Hier stuit hij op woonkloven, sprookjes en financiële ratsen van vermogenden. Opgegroeid aan de periferie van de kak en als afgestudeerd econoom en ethicus, kan hij niet anders dan zich daar dubbelzinnig toe verhouden. Met aanstekelijk enthousiasme en opgewekt cynisme houdt hij het publiek een scherpe spiegel voor. Een spiegel waar hij zelf maar moeilijk in kan kijken.
Boban speelt 'Boompje, Beestje' overal waar je geen huis kunt vinden. Precies! Door hééél het land. Dus kom kijken en ga huilend (van het lachen) naar huis (als je dat hebt).
Met zijn debuut heeft Boban de felbegeerde nominatie voor de Neerlands Hoop in de wacht gesleept. De Cabaretprijzen worden op maandag 7 oktober uitgereikt tijdens het Cabaretgala in Diligentia te Den Haag. De Neerlands Hoop is een erkenning voor de meest veelbelovende theatermaker met het grootste toekomstperspectief.
Uit het juryrapport: In zijn voorstelling Boompje Beestje benut Braspenning zijn brede talenten op schitterende wijze, met uitstekend gitaar-, piano- en fysiek spel. Zijn inhoudelijke motivatie is sterk en overtuigend. Met zijn achternaam als sprekende naam creëert hij cabaret dat geïnspireerd is door jubeltonnen, hypotheekgesprekken en studieleningen. Zijn programma weet actualiteit en persoonlijk engagement op komische, keurige en consistente wijze te verbinden. Bovendien toont hij zijn kennis van cabaretherinneringen door het toevoegen van referenties aan cabarethelden, zoals het nummer ‘alle boomers moeten dood’, een eerbetoon aan Jeroen van Merwijk. Hij heeft volledige controle over zijn publiek en schuwt de confrontatie niet.
“Een veelzijdig multitalent met een jaloersmakend goed debuut.” (Theaterkrant)
“Een talentvolle cabaretier met lef” – (Het Parool)
(c) Merlijn Doomernik, Niels Knel